ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond 28 april 2023. Concert door Undercurrent Trio feat. Gerard Kleijn. Bezetting: Gerard Kleijn (trompet, bugel), Iman Spaargaren (saxofoon, klarinet), Guillermo Celano (gitaar), Marcos Baggiani (drums).

Tegen de voorspelbaarheid in, dat is letterlijk de muziek van het Undercurrent Trio. Het Nederlands-Argentijnse trio featuring Gerard Kleijn verrast met “wonderlijke muziek” zoals ze het zelf aankondigen.

In het eerste nummer van de avond, ‘Cloud Song’, worden we gelijk meegesleept in de muziek met een vervreemdende sfeer. Het nummer is rustig met hier en daar bijzondere harmonieën. Drummer Marcos Baggiani gebruikt onder andere een koord met belletjes in zijn mond om de dromerige sfeer te versterken, onder een lange gitaarsolo van Guillermo Celano waarin hij zichzelf ook begeleidt. Er wordt krachtig opgebouwd naar de volgende solo van Iman Spaargaren op tenorsaxofoon. Het nummer eindigt weer rustig.

‘El Compadre’ is het volgende liedje dat wordt gespeeld. De subtiele melodie wordt gespeeld op sax door Spaargaren en bugel door Gerard Kleijn. Ook worden er kleine stukjes canon in het lied verwerkt. Kleijn heeft een lekkere solo; hij bouwt steeds op naar de hoge tonen en gaat steeds vrijer spelen. Na een break, waarin het publiek al dacht dat het nummer is afgelopen, eindigt het nummer weer met het thema.

Daarna volgt een nummer van het album ‘High Tide Low Tide’: het liedje ‘Dream A Little Dream Of Me’ is een bekende standard geschreven door Fabian Andre en Wilbur Schwandt en is al door veel artiesten uitgevoerd. Het gevoelige nummer heeft solo’s van Spaargaren en Kleijn en een 4-om-4 improvisatie tussen hen.

Na de nummers ‘Agarate Catalina’ geschreven door Celano en ‘Wat nu weer’ geschreven door Spaargaren volgt het laatste nummer voor de pauze. ‘Los Zapatos’ (de dansschoenen) is een cumbia, een Argentijns ritme. Spaargaren heeft dit nummer speciaal geschreven voor Baggiani. De hoofdlijnen in het stuk worden afwisselend gespeeld door Spaargaren op klarinet en Kleijn op trompet met plunger. Na een stukje bijzondere klanken volgt een klarinetsolo en daarna een trompetsolo met mooi samenspel tussen de ritmesectie en Kleijn. Na de trompetsolo vindt er een grote versnelling plaats; Baggiani gaat minstens twee keer zo snel spelen en daarna wordt er weer vertraagd. Het bouwt af naar een rustiger tempo en van daaruit komt het lekkere thema weer terug.

‘The Everlasting Guest’ is een nummer dat gaat over de gast eigenlijk té lang blijft plakken na een concert. Het nummer begint met een klarinetintro. Na een improvisatiedeel van Spaargaren en Kleijn volgt een drumsolo van Baggiani met soms lastig te volgen ritmes die van de hak op de tak in verschillende tempi achter elkaar worden geplakt. Na een overgang naar een beter te volgen ritme wordt de melodie weer opgepakt door Spaargaren en Kleijn. Het nummer gaat naadloos over in het stuk ‘En toen’ en wordt gevolgd door ‘Couleur Locale’ met een Franse stemming.

‘Tea for Two’ is weer een bekende jazzstandard, origineel geschreven door Vincent Youmans. Spaargaren begint met een intro op sax. Er vinden bijzondere tempoveranderingen plaats gedurende het nummer. De speelse melodieën worden vooral afgewisseld tussen Spaargaren en Kleijn.

Na ‘Chacareta’, een compositie van Baggiani (die eerst een klein probleempje moet verhelpen omdat er een schroefje uit zijn drumstel was gevallen), gaat het viertal door met ‘Lonesome Gaucho’. Het nummer heeft een lang gitaarintro waar Celano zelf een bas-loop onder afspeelt. Spaargaren speelt dit nummer op zijn basklarinet en Kleijn speelt met plunger. Er wordt goed samenspel ten gehore gebracht en het nummer heeft een subtiel eind. De avond wordt afgesloten met de toegift ‘De Kattenbel’, een vrolijk liedje met lieflijke melodietjes waarmee we na een interessant uitstapje weer terugkeren in de “gewone” wereld.