Meer sfeer (én een viool)

Liefhebbers van het genre gipsyjazz of manouche worden dezer dagen in Enschede rijkelijk op hun wenken bediend, want zondag jl. speelde het Rosenberg trio in het Muziekcentrum en amper vijf dagen later was Hot Club d’ Europe te bewonderen op Jazzpodium de Tor.

Niets ten nadele van de veel grotere cultuurtempel of het genoemde trio, maar voor de ware sfeer moet je toch zijn op Jazzpodium de Tor en diep in mijn hart verwacht ik bij Hot-club-de-france-muziek eigenlijk een viool a la Grappelli. Hot Club d’ Europe maakte dit ideaalplaatje compleet. Gitaristen als Fapy Lafertin en Paulus Schäfer gaan met hun tempo al net zo schier door de geluidsbarrière als welk Rosenberg-broertje dan ook, maar de intimiteit zoals in de Tor zal in geen enkel groter theater ooit benaderd kunnen worden.
Gouwe ouwe als Claire de lune, Autumn leaves en Minor swing ( als “het volkslied van de Gipsy jazz” betiteld) mochten natuurlijk niet ontbreken, maar er waren ook talloze verrassingen als het Sinti-nummer “Zeg me mama” en het duet van Lafertin en Kliphuis in Souvenir of Toronto. Meesterviolist Tim Kliphuis kan zijn klassieke leerschool moeilijk verhullen, want regelmatig deelde hij een knipoog naar polyfonisten als Bach uit. Een van de stuwende krachten was zeker ook contrabassist Arnoud van den Berg, die diverse bloedstollend mooie soli ten beste gaf.
De Tor was vrijdagavond weer eens ouderwets vol en dat had dit virtuoze viertal ruimschoots verdiend.