Ook dit jaar werd de traditie voortgezet: New Sound Jazz Machine maakte het kerstfeest compleet met een spetterend optreden. De band-zonder-dirigent (Joris Bolhaar is weliswaar muzikaal leider, maar staat er niet vóór) speelde uitsluitend werk van dit multi-talent, dan wel bewerkingen: alle arrangementen van de acht Christmas songs waren van zijn hand.
Het speelplezier bij dit ‘kerstfestijn’ straalde ervan af, maar dat stond niet op gespannen voet met het streven naar perfectie. De soli logen er niet om en net als eerdere edities schitterde een andere Bolhaar, (zus) Nadya met haar prachtige versies van kersttraditionals als It’s beginning to look a lot like Christmas -in een pittig tempo-, Have yourself a merry little Christmas -in mambo-feel- en de uiterst delicaat uitgevoerde Christmas song, met euphonium en basklarinet.
Het concert zat boordevol originele vondsten, op humoristische wijze losjes aangekondigd door Joris: We three Kings of Orient Are zette de drie Doctors (Gerlo, Gert en Rik) in de schijnwerpers en bij Deck the halls hoorden we lage mannenstemmen, aangekondigd als de kerst-carolers, in combinatie met een karakteristieke walking bass.

Ook Bolhaars eigen composities als Polarized, Old Crooked Rubble, Sphere en Hit the Wicket stonden als een huis en hierin liet menig solist zich verre van onbetuigd. Ook het begrip stille nacht werd op de hak genomen tijdens de finale van dit laatste Tor-concert van 2017 en -zoals dat heet-: het zou nog lang onrustig blijven…